علم و دانش امام رضا(ع)
نوشتار حاضر با محوریت«علم و دانش امام رضا(ع)» ابتدا در بخش اول، تحت عنوان مباحثی پیرامون علم و دانش امام(ع) با طرح عناوینی چون: مفهوم شناسی، اهمیت و فضیلت علم و دانش، علم و دانش امام، مبانی، منابع و حدود و گستره آن کار خود را آغاز کرده است. سپس، در بخش دوم به بررسی و تبیین مبحث اصلی نوشتار یعنی علم و دانش حضرت رضا(ع) به عنوان یکی از فضایل ایشان با مد نظر قرار دادن دو بعد: الف: سیره نظری و ب: سیره عملی حضرت پرداخته است. در سیره نظری علم و دانش رضوی، به تعریف، جایگاه و تحصیل علم و دانش و گسترش آن در اندیشه های ایشان پرداخته شده است. در سیره عملی امام رضا(ع) ابتدا به آراء و نظریات گوناگون پیرامون علم و دانش حضرت رضا(ع) اشاره شده است و در ادامه، علم و دانش های حضرت در ابعاد گوناگون اسلامی،کاربردی، طبیعی، تغذیه، پایه، ادبی و آزمایشگاهی و نیز بیان آثار علمی امام(ع) پرداخته شده است. در نهایت، نتیجه گرفته می شود حضرت رضا(ع) نه تنها به واقع خود صاحب علوم و دانش های فراوانی بوده و عالم آل محمد بودن حق و شایسته ایشان بوده است، بلکه در راه ترویج، توسعه و گسترش آن نیز زحمات فراوانی کشیده و جامعه اسلامی با الگوبرداری از فضایل علمی و دانش ایشان می تواند در تولید علم و دانش بکوشد.




مقدمه
     برای بررسی علم و دانش امام رضا(ع) به عنوان بخشی از فضایل شخصیتی ایشان، نخست باید به تبیین وضعیت علم و دانش در آن عصر پرداخت. بررسی ها نشان می دهد که روزگار امام رضا(ع) عصر شکوفایی مجدد علوم و دانش های گوناگون بوده است؛ به گونه ای که رونق و رشد اندیشه ها در این عصر به خوبی مشهود است و مظاهر علمی و فرهنگی گسترش فراوانی یافته، برگزاری نشست های علمی در عرصه های مختلف، تاسیس کتابخانه های متعدد در بلاد مختلف اسلامی، تحقیقات علمی عالمان اسلامی و حتی تمرکز دانشمندان غیراسلامی را می توان گواه بیان این مطالب دانست.نقل شده است دولت عباسی، حدود سی مدرسه عالی ایجاد نموده است که مشهورترین آن ها، مدرسه نظامیه بوده است؛ همچنین مامون دستور به ایجاد رصدخانه ها و کشیدن نقشه های جهانی نیز نموده است. نهضت ترجمه نیز یکی دیگر از حرکت های علمی قابل توجه در عصر رضوی در جهت ارتقای علمی مسلمین بود که در آن ترجمه کتب از زبان های خارجی به زبان عربی در موضوعاتی چون: طب، ریاضیات، فلسفه، علوم سیاسی، نجوم و...نیز صورت گرفته است به گونه ای که مامون از پادشاه روم در این زمینه خواست تا با ارسال کتاب های قدیمی ذخیره شده در انبارهای آنان اجازه دهند تا آن منابع توسط مسلمین به عربی ترجمه گردند که ابتدا وی نپذیرفته و در نهایت به درخواست مامون پاسخ مثبت داده شد.تردیدی نیست که ترجمه این کتاب ها،کمک قابل توجهی در جهت پیشبرد علمی مسلمین بوده است و منشا علوم بسیاری نیز شده اما در عین حال، چالش ها و انحرافات عقیدتی بسیاری نیز در افکار مسلمین ایجاد نموده که در این میان نقش امام رضا(ع) در جلسات پرسش و پاسخ  و مناظرات با صبغه ای عقلانی و منطقی که در جهت دفاع از دین و گزارهای دینی و نیز در جهت زدودن این انحرافات و شبهه هاست را به حق نمی توان نادیده انگاشت.
     درعصر رضوی، علاوه بر مسائل پیشین، علوم و دانش های مختلفی در شاخه های حدیث،کلام، اصول، پزشکی، شیمی، هندسه، تکنولوژی، معماری و تحقیقات مهندسی، نجوم و...به اوج خود رسید تا جایی که به گواه تاریخ، اندیشمندان و دانشمندان بی شماری در این عصر پدید آمدند.

منبع:علم ودانش امام رضا

 

شکلک های محدثه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 16 بهمن 1393برچسب:, | 11:9 | نویسنده : لیلاریاحی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پارس لینک